Regulamin organizacyjny
Regulamin organizacyjny
§ 1.
Postanowienia ogólne
1. Regulamin organizacyjny został ustalony na podstawie art. 24 w zw. z art. 23 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (tekst jedn. Dz.U. z 2022 r., poz. 633, ze późn. zm.).
2. Regulamin określa sposób i warunki udzielania świadczeń zdrowotnych przez podmiot leczniczy – OCLINIQ Grzegorz Żelichowski z siedzibą w Warszawie, wpisanego do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą prowadzonego przez Wojewodę Mazowieckiego, nr księgi rejestrowej 000000265879 (dalej jako „OCLINIQ”)
3. Regulamin obowiązuje personel oraz pacjentów OCLINIQ, a także osoby odwiedzające oraz inne osoby przebywające na terenie zakładu leczniczego OCLINIQ w związku z procesem udzielania świadczeń zdrowotnych.
§ 2.
Cele i zadania
1. Celem działalności OCLINIQ jest udzielanie świadczeń zdrowotnych, a także promocja zdrowia i prowadzenie edukacji zdrowotnej.
2. Zadaniami OCLINIQ są:
• udzielanie świadczeń zdrowotnych zgodnie z aktualną wiedzą medyczną, poszanowaniem praw pacjenta, a także zgodnie z zasadami etyki oraz powszechnie obowiązującymi przepisami prawa;
• promocja zdrowia oraz edukacja zdrowotna pacjentów;
• wykonywanie innych zadań OCLINIQ w zakresie wynikającym z powszechnie obowiązujących przepisów prawa.
2. OCLINIQ realizuje swoje zadania poprzez:
• udzielanie konsultacji lekarskich;
• wykonywanie zabiegów;
• wydawanie orzeczeń i zaświadczeń dotyczących stanu zdrowia pacjentów;
• wystawianie recept oraz zleceń na wyroby medyczne;
• promocję zdrowia i edukację zdrowotną pacjentów.
§ 3.
Struktura organizacyjna
1. OCLINIQ wykonuje działalność leczniczą za pomocą zakładu leczniczego pod nazwą OCLINIQ. W ramach zakładu leczniczego, o którym mowa w ust. 1, funkcjonuje jednostka organizacyjna OCLINIQ, w skład której wchodzą komórki organizacyjne:
1. Poradnia chorób wewnętrznych,
2. Poradnia nefrologiczna,
3. Poradnia okulistyczna,
4. Poradnia okulistyczna dla dzieci,
5. Poradnia medycyny pracy,
6. Poradnia medycyny estetycznej,
7. Gabinet diagnostyczno-zabiegowy,
8. Poradnia dermatologiczna,
9. Poradnia pediatryczna,
10. Punkt pobrań materiałów do badań,
11. Pracownia USG,
12. Poradnia alergologiczna,
13. Poradnia endokrynologiczna,
14. Poradnia zdrowia psychicznego,
15. Poradnia zdrowia psychicznego dla dzieci,
§ 4.
Rodzaj i zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych
1. OCLNIQ wykonuje działalność leczniczą w rodzaju ambulatoryjne świadczenia zdrowotne w zakresie następujących dziedzin medycyny:
1. Choroby wewnętrzne,
2. Nefrologia,
3. Okulistyka,
4. Medycyna pracy,
5. Medycyna estetyczna,
6. Dermatologia,
7. Pediatria,
8. Radiologia i diagnostyka obrazowa,
9. Alergologia,
10. Endokrynologia,
11. Psychiatria,
12. Diagnostyka laboratoryjna.
§ 5.
Miejsce i przebieg udzielania świadczeń zdrowotnych
1. Świadczenia zdrowotne są udzielane w zakładzie leczniczym OCLINIQ w Warszawie, ul. Optyków 3b lok. U02.
2. Przyjęcia pacjentów odbywają się w dni powszednie, w terminach uzgodnionych z pacjentem lub jego przedstawicielem ustawowym w sposób określony w ust. 5. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Kierownik może podjąć decyzję o przyjęciu pacjenta w innych godzinach, po uprzednim uzgodnieniu terminu przyjęcia z pacjentem lub jego przedstawicielem ustawowym lub faktycznym.
3. Rejestracja pacjentów odbywa się: osobiście, telefonicznie lub mailowo.
4. W trakcie rejestracji pacjent lub inna osoba dokonująca rejestracji wizyty obowiązany jest podać imię i nazwisko oraz numer PESEL pacjenta.
5. Płatność za udzielone świadczenia następuje po udzieleniu świadczenia.
6. OCLINIQ akceptuje następujące formy płatności: gotówka; karta kredytowa/płatnicza; przelew; kod BLIK.
7. Przed przystąpieniem do udzielania świadczeń Pacjent zobowiązany jest udzielić personelowi udzielającemu świadczeń wszelkich informacji i wyjaśnień, jakie będą niezbędne dla zapewnienia należytej realizacji świadczeń zdrowotnych, w tym w szczególności okazać posiadaną dokumentację medyczną wraz z wynikami badań.
8. Warunkami udzielenia świadczeń zdrowotnych są:
• rejestracja wizyty zgodnie z postanowieniami Regulaminu,
• wyrażenie przez Pacjenta świadomej zgody na udzielanie świadczeń zdrowotnych,
• udzielenie przez Pacjenta informacji, o których mowa w ust. 7;
• pozytywna kwalifikacja Pacjenta.
9. Pacjent może odwołać wizytę: telefonicznie lub osobiście.
§ 6.
Dostępność świadczeń zdrowotnych
1. OCLINIQ organizuje świadczenia zdrowotne w sposób zapewniający pacjentom możliwie najlepszą dostępność i najdogodniejszą formę korzystania ze świadczeń.
2. Świadczenia zdrowotne udzielane są pacjentom za odpłatnością, w oparciu o obowiązujący w dacie udzielenia świadczenia cennik ustalony przez Kierownika i stanowiący załącznik do Regulaminu.
3. Informacje w sprawie wysokości opłat za świadczenia zdrowotne wynikających z cennika, o którym mowa w ust.2, OCLINIQ udostępnia poprzez wywieszenie w lokalu zakładu leczniczego oraz zamieszczenie na stronie internetowej ocliniq.pl.
4. OCLINIQ zastrzega sobie prawo do odmowy przyjęcia Pacjenta lub zaprzestania dalszego udzielania świadczeń zdrowotnych w następujących przypadkach: jeżeli stan zdrowia Pacjenta nie pozwala na udzielenie mu świadczeń zdrowotnych; w przypadku niespełnienia warunków określonych w § 5 ust. 8; ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pacjentów, w tym w przypadku wystąpienia stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego; w przypadku naruszenia przez pacjenta, jego przedstawiciela ustawowego lub inne osoby towarzyszące pacjentowi obowiązków oraz zakazów określonych w § 9 ust. 4 i 5 Regulaminu. Decyzję w tej sprawie podejmuje Kierownik lub jego zastępca albo inna osoba upoważniona przez Kierownika; w innych przypadkach, gdy udzielenie świadczeń zdrowotnych jest niemożliwe lub znacząco utrudnione.
§ 7.
Jakość świadczeń zdrowotnych
1. Świadczenia zdrowotne w OCLINIQ są wykonywane przez personel posiadający odpowiednie kwalifikacje i uprawnienia określone w odrębnych przepisach.
2. Świadczenia zdrowotne udzielane są pacjentom z należytą starannością, zgodnie z aktualną wiedzą medyczną, poszanowaniem praw pacjenta oraz w warunkach odpowiadających obowiązującym w tym zakresie wymaganiom fachowym i sanitarnym.
3. Osoby udzielające pacjentom świadczeń zdrowotnych kierują się zasadami etyki zawodowej określonymi przez właściwe samorządy zawodów medycznych.
§ 8.
Dokumentacja medyczna
1. OCLINIQ prowadzi, przechowuje i udostępnia dokumentację medyczną na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. 2020, poz. 849 – tekst jednolity) oraz przepisach wykonawczych.
2. OCLINIQ zapewnia ochronę danych osobowych zawartych w dokumentacji medycznej. Dokumentacja medyczna przechowywana jest przez okres przewidziany w przepisach prawa powszechnie obowiązującego.
3. OCLINIQ udostępnia dokumentację medyczną: do wglądu; przez sporządzenie jej kopii, odpisu, wyciągu lub wydruku; przez wydanie oryginału za potwierdzeniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, na żądanie organów władzy publicznej albo sądów powszechnych, a także w przypadku, gdy zwłoka w wydaniu dokumentacji mogłaby spowodować zagrożenie życia lub zdrowia pacjenta; za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej; na informatycznym nośniku danych.
4. Dokumentacja medyczna prowadzona w formie papierowej może być udostępniona poprzez sporządzenie skanu i przekazanie w sposób określony w ust. 3 pkt 4 i 5, na żądanie pacjenta lub innych uprawnionych organów lub podmiotów.
5. Za udostępnienie dokumentacji medycznej OCLINIQ nie pobiera opłat.
§ 9.
Prawa i obowiązki pacjenta
1. Świadczenia zdrowotne udzielane są z poszanowaniem praw pacjenta określonych w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, a także w przepisach odrębnych.
2. Pacjent, którego prawa zostały naruszone w trakcie korzystania ze świadczeń zdrowotnych, ma prawo do złożenia ustnej lub pisemnej skargi do Kierownika lub osoby go zastępującej.
3. Informacja o prawach pacjenta udostępniona jest pacjentom w miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych w formie pisemnej, w miejscu ogólnodostępnym.
4. Pacjent ma obowiązek:
• przestrzegania postanowień Regulaminu;
• przestrzegania zasad higieny osobistej;
• przestrzegania praw innych pacjentów;
• należytego przygotowania się do wizyty, w tym do realizacji obowiązków określonych w § 5 ust. 7;
• poszanowania mienia OCLINIQ i innych pacjentów.
5. Na terenie zakładu leczniczego OCLINIQ zabronione jest:
• spożywanie alkoholu;
• palenie tytoniu, w tym e-papierosów;
• wprowadzenia zwierząt, za wyjątkiem psa asystującego w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2021 r., poz. 573 z późn. zm.)
• akwizycja i prowadzenie działalności zarobkowej.
§ 10.
Kierownictwo OCLINIQ
1. Działalnością OCLINIQ, kieruje kierownik podmiotu leczniczego OCLINIQ („Kierownik”).
2. Kierownik prowadzi sprawy OCLINIQ i reprezentuje go na zewnątrz oraz realizuje inne obowiązki wynikające z powszechnie obowiązujących przepisów prawa.
3. Kierownik może powołać zastępcę lub zastępców do kierowania poszczególnymi jednostkami lub komórkami organizacyjnymi, lub kierowania sprawami określonego rodzaju. W tym celu Kierownik może w szczególności udzielać swoim zastępcom niezbędnych pełnomocnictw lub upoważnień.
4. Kierownik może powierzyć wyznaczonej osobie obowiązek nadzoru w zakresie prawidłowości i jakościudzielanych świadczeń zdrowotnych, koordynacji pracy personelu medycznego zatrudnionego lub współpracującego z OCLINIQ oraz nadzoru nad prawidłowością prowadzenia dokumentacji medycznej (kierownik medyczny).
§ 11.
Warunki współpracy z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą
1. W celu zapewnienia prawidłowości oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, OCLINIQ współdziała z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą, udzielającymi świadczeń zdrowotnych na rzecz tych pacjentów, a także z przedstawicielami innych zawodów medycznych.
2. Współpraca odbywa się na zasadach określonych w powszechnie obowiązujących przepisach prawa oraz z poszanowaniem praw pacjenta. Szczegółowe zasady współpracy mogą zostać określone w odrębnych umowach.
§ 12.
Postanowienia końcowe
1. Regulamin wchodzi w życie z dniem 02 października 2023 r.
2. W sprawach nieuregulowanych w regulaminie zastosowanie mają przepisy prawa powszechnie obowiązującego, w tym w szczególności Kodeksu cywilnego, ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, ustawy z dnia 6 listopada 2008 roku o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz akty wykonawcze do tych ustaw.
Warszawa, dnia 4 września 2023 r.
Kierownik podmiotu leczniczego:
Grzegorz Żelichowski